Przejdź do treści →

Transport bagażu w samochodzie – siatki, pasy, torby, maty, boxy – kompletny przewodnik

Łatwo zauważyć, że wśród producentów trwa wyścig nie tylko o najładniejszy, ale również i najwygodniejszy samochód. Dla nas, kierowców i pasażerów, każda konkurencja jest korzystna. Otrzymujemy coraz więcej przemyślnych i pojemnych schowków. Znajdziemy je przede wszystkim w przestrzeni pasażerskiej. Bagażniki mimo, że również coraz wygodniejsze – bo ustawne, z płaską podłogą i niskim progiem – niestety wielu sposobów na organizację tej przestrzeni nie proponują.

Oryginalne akcesoria – czy aby na pewno warto?

Możemy skorzystać ze słono wycenionych, oryginalnych akcesoriów, sprzedawanych pod marką producenta naszego auta. Są to niestety zazwyczaj dodatki rzadko wybierane, przez co i nie do końca przemyślane ani odpowiadające na prawdziwe potrzeby klientów. Co więcej, bywają trudno dostępne, oferowane najczęściej jedynie przy zakupie nowego samochodu. O dobraniu oryginalnej np. siatki podłogowej do starszego auta możemy jedynie pomarzyć.

Master Maserati driving courses
fot. materiały prasowe Maserati

Jak okiełznać bałagan w bagażniku

Na potrzeby tego poradnika przyjmijmy dwa możliwe scenariusze „bagażowe”. Codzienny i okazjonalny. W jakim stopniu zajmujemy przestrzeń ładunkową? Bagażnik będzie pełen dość rzadko – jedynie w czasie dalekich podróży i na prawdę wielkich zakupów. W takiej sytuacji problemów za wiele nie doświadczymy. Auto załadowane po brzegi prowadzimy ostrożnie, bagażnik wypełniony szczelnie nie grozi przewróconą siatką z zakupami. Pakujemy go wtedy zazwyczaj powoli, ostrożnie wszystko planując, a pakunki rozmieszczone stabilnie, szczelnie przylegają jedne do drugich. Planując dalekie wakacje, z obfitością tobołków, można się pokusić o zamontowanie boksu dachowego, który zwiększa pojemność samochodu nawet o dodatkowe kilkaset litrów.

Co dzieje się na co dzień? Kiedy w bagażniku jest np. tylko kilka narzędzi i dwie foliówki z delikatnymi zakupami? Są na to sprawdzone metody.

Rodzaje siatek – przykłady

Najczęściej polecanym rozwiązaniem są dociskowe siatki podłogowe. Mocowane na cztery zaczepy na podłodze, w narożnikach. Siatka tak rozciągnięta, dociska bagaże delikatnie do podłogi i uniemożliwia im przemieszczanie się.

Jeśli fabrycznych zaczepów w podłodze nie znajdziemy (co zdarza się niezwykle rzadko), z pomocą przyjdą zaczepy do trwałego ich wkręcenia lub takie mocowane na rzep.

Siatka dociskająca

Siatka dociskowa może być mocowana na metalowe sprężynowe karabińczyki bądź haczyki. Tutaj przy wyborze powinniśmy kierować się, poza wygodą i pewnością mocowania, tym czy karabińczyk zdoła zmieścić się w naszym zaczepie. Jeśli nie jesteśmy tego pewni oraz nie chcemy mierzyć ostępów między zaczepami, możemy zdać się na producenta tych akcesoriów i jego doświadczenie – wybierając siatkę dedykowaną do konkretnego modelu samochodu.

Siatka dociskowa uniwersalna
fot. AUTOSIATKI.PL

Decydując się na siatkę wykonaną wyłącznie z samej gumy, należy być świadomym tego, że tania guma może po pewnym czasie po prostu przestać wracać do swojego pierwotnego kształtu. Inną kwestią jest to, jak wielkie mogą wtedy stać się oczka siatki z gumy, utrudniając korzystanie z siatki.

Dlatego to właśnie siatki o stałym rozmiarze oczek, wykonane np. z polipropylenu, w większości przypadków będą najlepszym wyborem. W takim rozwiązaniu guma stosowana jest jedynie na obwodzie.

Siatki mocowane na rzepy

Na drobniejsze przedmioty, również te podróżujące z nami stale, jak płyny czy apteczka, dobrym rozwiązaniem jest siatka mocowana do ścian bagażnika. Mocowanie to praktyczny rzep. Taki produkt montuje się błyskawicznie, równie łatwe jest jej przemieszczenie w inne miejsce. Tutaj ważnym jest sprawdzenie przed zakupem czy wykładzina w naszym aucie jest jedną z tych nielicznych, których rzep się nie che trzymać. Test wykonujemy zwykłym rzepem z kurtki czy sandałów.

Siatki mocowane na rzep przyjmują najróżniejsze formy. Od maleńkich płotków – mocowanych jedynie po bokach, gdzie podłoga bagażnika jest podparciem dla trzymanych przedmiotów. Po większe kieszenie, które możemy zamocować wyżej niż płotek. Aż po wielkie kieszenie z przedziałami, na niemal całą szerokość tylnych foteli. Płotki sprawdzą się odgradzając niewielkie wnęki w nieregularnych kształtach ścian bagażnika. Tak odgrodzony zakamarek będzie świetnym schowkiem np. na gaśnicę lub zapasowy płyn do spryskiwaczy.

Siatka płotek rzepowy bagażnik wnęka
fot. AUTOSIATKI.PL

Rozmiar oczek też bywa różny, dobierzmy go do naszych potrzeb. Siatki na naprawdę drobne przedmioty są wykonywane niekiedy z siateczek podobnych do tych z plecaków turystycznych.

Siatka na bagaże to koszt już od kilkunastu złotych.

Koszt takiego przydatnego akcesoria do bagażnika kształtuje się od kilkunastu złotych za niewielki kieszenie rzepowe, do około 50 zł za duże siatki dociskowe. Codziennie pomagamy dobrać siatki do bagażnika naszym klientom. Oferujemy je do niemal każdego auta – mówi Marcin Gwóźdź, właściciel sklepu motoryzacyjnego w Łodzi – Jeszcze nie zdarzyło się, by ktoś wyszedł od nas bez dobrze dobranej siatki.

Jak zamocować torbę w samochodzie

Innym rozwiązaniem są rozwieszane torby. Mocowane na zaczepach po bokach bagażnika, przy jego górnej krawędzi. Torby podobne są do kieszeni mocowanych na rzepy, jednak zazwyczaj są nieco pojemniejsze. Sprawdzą się świetnie w samochodach gdzie rzep nie trzyma się wykładziny.

Przed zakupem warto odnaleźć potencjalne punkty zaczepienia pętli torby. Na szczęście obecnie producenci samochodów takich mocowań nie skąpią. Siatka może być mocowana tuż przed przedziałem ładunkowym (zaraz za klapą) lub na plecach tylnej kanapy. Jeśli nie znajdziemy zaczepów, możemy zaczepić torbę za pręty zagłówków.

Torbę możemy zamocować też w połowie przestrzeni bagażnika, wydzielając w ten sposób, osobną przestrzeń na podłodze.

Torba do bagażnika czy skrzynka?

Kolejnym rozwiązaniem są filcowe sztywne torby lub organizery. Ich zaletą jest zupełne ukrycie zawartości przed naszym wzrokiem, co daje poczucie ładu. Są często wyposażone w rzepy, pozwalające zamocować je obok ścianki bagażnika. Niestety filc, nawet ciemny, łatwo się brudzi, a jego pranie jest bardzo kłopotliwe.

Mniej trudności nastręczać będzie plastikowa skrzynka, którą umyć można pod bieżącą wodą. Znajdziemy również i takie w wersji składanej, co pozwoli na większą elastyczność. W wariancie budżetowym, a wręcz darmowym, zastosować możemy dowolny karton po produktach, jakie znajdziemy w marketach spożywczych.

Nosacz, mem, od kiedy zdrożały foliówki słoiki wożę w kartonach z Biedronki

Wykładzina do bagażnika

Skoro mówimy już o czystości, warto wspomnieć o produktach jakie pozwolą nam cieszyć się z czystego wnętrza bagażnika przez długie lata.

Poza gumowymi wykładzinami uniwersalnymi, do przycięcia, dostępne są też wykładziny z twardego tworzywa. Takie będą idealnie dopasowane do kształtu bagażnika naszego auta. Posiadają podniesione ranty, tworząc szczelne korytko. Uchroni to wykładzinę przed ewentualnym rozlaniem przewożonej farby czy innego płynu albo po prostu przed piaskiem i brudem. Taka wykładzina oferowana jest również z wklejoną dodatkową matą antypoślizgową.

Trzeba jednak pamiętać, że wykładzina to jednak pewne kompromisy – znacznie utrudni dostęp do ukrytych pod podłogą schowków na koło zapasowe. W części aut zasłoni też mocowania na siatkę dociskającą. Coś za coś, tutaj musimy wybrać kierując się tym co dla nas będzie najważniejsze. Ceny wykładzin kształtują się w okolicach 100 zł.

Pasy transportowe – czy to się sprawdzi?

Czy do zaczepów w bagażniku możemy stosować pasy transportowe? Tak, ale raczej wyłącznie w przypadku bardzo ciężkich przedmiotów lub większych przestrzeni ładunkowych. W samochodzie osobowym rzadko znajdą zastosowanie.

Box dachowy

Rzadko widywanym na ulicach, ale niezwykle przydatnym może się okazać się bagażnik dachowy z boxem. Doskonały na lekkie lub długie przedmioty, takie jak ubrania, pościel czy narty i deski snowboardowe. Ładunek powinniśmy najlepiej zabezpieczyć pasami, często udostępnionymi z takim kufrem już od producenta. Tak zwana trumna, mopowana jest na bagażniku bazowym, są to dwie belki poprzeczne. Te z kolei mocowane są do auta bezpośrednio, albo za pośrednictwem relingów. Relingi to wystające mocowanie, przebiegające wzdłuż auta. Każdy z elementów układanki musi być ze sobą odpowiednio dobrany.

Box dachowy Thule Volvo
fot. materiały prasowe VOLVO

Koszt bagażnika bazowego to od 100 do 400 zł, a kufra od 700 do kilku tysięcy złotych. Jeśli nie chcemy kupować boksa na własność, np. nie mając go gdzie przechować, możemy skorzystać z wypożyczalni bagażników dachowych. Belki bazowe będziemy zazwyczaj musieli mieć własne.

Kolejnym dobrym pomysłem może okazać się, montowany na bagażniku bazowym, kosz. To proste, tradycyjne rozwiązanie, jakie pamiętamy jeszcze z czasów Maluchów i Trabantów. Jest znacznie tańsze od zamykanych boxów dachowych. Jeśli zdecydujemy się na kosz bagażowy, pamiętajmy o tym, że tak przewożone produkty wystawione będą nie tylko na działanie czynników atmosferycznych, ale i swobodny dostęp osób trzecich. Kluczowe będzie również odpowiednie zabezpieczenie ładunku przed spadnięciem na drogę.

Bardzo stare auto
fot. pixabay.com

Bezpieczeństwo

Tym sposobem przechodzimy do kwestii bardzo istotnej, bezpieczeństwa innych i naszego własnego. Odpowiednie rozmieszczenie bagażu ma kluczowe znaczenie w krytycznych momentach jakie mogą się przytrafić każdemu.

Ciężkie przedmioty ustawiajmy w aucie jak najniżej oraz tak, by gwałtowne hamowanie nie spowodowało ich przemieszczenia. Jeśli auto to kombi lub hatchback, a nie posiada „kratki”, zasuwajmy roletę nad bagażem.

To co znajdzie się na tylnej kanapie lub półce pod tylnym oknem, w momencie hamowania czy zderzenia może zamienić się w śmiercionośny pocisk. Unikajmy zostawiania tam ciężkich przedmiotów, zwłaszcza pod tylnym oknem. Czytą formalnością będzie, mamy nadzieję, wspomnienie tu o konieczności zapinania pasów, również przez pasażerów na tylnych siedzeniach.

Zachowujmy porządek w kabinie. Butelki nie powinny leżeć luzem, zwłaszcza na podłodze z przodu. Niewielkie przedmioty mogą zablokować pedały w czasie jazdy.

Auto pełne pasażerów, załadowany bagażnik – wszystko to zmienia zachowanie samochodu. Dłuższa droga hamowania, większe przechyły podczas pokonywania zakrętów itp. W przypadku jazdy z boksem dachowym lub innym zewnętrznym bagażnikiem (np. na rowery) zmieni się reakcja pojazdu na boczne podmuchy powietrza. Kierowca powinien pamiętac również, żeby odbywając podróże z pełnym bagażnikiem, zadbał o odpowiednie ustawienie przednich świateł, by nie oślepiać jadących z przeciwka.

Apteczka, latarka, gaśnica itp. powinny być łatwo dostępne. Kamizelka odblaskowa najlepiej jeśli znajdowałaby się w miejscu umożliwiającym założenie jej bez wychodzenia z samochodu. To wymóg obowiązujący na autostradach w części krajów europejskich.

Podsumowanie

Oryginalne akcesoria, od producenta naszego auta, niestety często odstraszą nas swoją wygórowaną ceną i niewspółmiernie niską jakością budowy.

Siatki dociskowe, ze stałym rozmiarem oczka i solidnymi zaczepami sprawdzą się we większości przypadków. Na drobiazgi polecane są płotki i kieszenie rzepowe, doskonale pomogą zagospodarować małe wnęki i unieruchomić wiele drobiazgów. Rozwieszane torby pomieszczą większe przedmioty.

Można również pomyśleć o składanym koszyku lub filcowej torbie (pamiętajmy o jej wadach).

Na dalekie wyprawy, z dużą ilością bagażu, dla niektórych nieodzownym okaże się boks dachowy. Kosztowne i nieco kłopotliwe, ale bardzo pojemne rozwiązanie, w niektórych scenariuszach może okazać się niezastąpione.

Bez względu na rozwiązanie jakie wybierzemy, nie wolno zapominać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa. Nie przekraczajmy dopuszczalnej ładowności, zapinajmy pasy i jeźdźmy z odpowiednią prędkością. Sam porządek w aucie poprawni nie tylko nasz komfort, ale i właśnie bezpieczeństwo.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *